PENGGUNAAN DRONE UNTUK MENDAPATKAN DATA KECELAKAAN LALU LINTAS

The awareness of using helmet is still far from the expectation. Often, the motorcycle riders and passengers do not use helmet. It is very dangerous for them and other travelers. However, it is not easy to find and analyze the riders that use or do not use helmet, furthermore to get data of the impa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Buchari, Erika (Author), Chairuddin, Muhammad Taslim (Author), Octaviansyah, Decky (Author), Saribu, Lisbeth Dolok (Author)
Format: EJournal Article
Published: Traffic Accident Research Center, Indonesia Traffic Police Corps and University of Jember, 2018-12-31.
Subjects:
Online Access:Get Fulltext
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03888 am a22002533u 4500
001 JIRS_article_view_14788_7584
042 |a dc 
100 1 0 |a Buchari, Erika  |e author 
245 0 0 |a  PENGGUNAAN DRONE UNTUK MENDAPATKAN DATA KECELAKAAN LALU LINTAS 
260 |b Traffic Accident Research Center, Indonesia Traffic Police Corps and University of Jember,   |c 2018-12-31. 
500 |a https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/14788 
520 |a The awareness of using helmet is still far from the expectation. Often, the motorcycle riders and passengers do not use helmet. It is very dangerous for them and other travelers. However, it is not easy to find and analyze the riders that use or do not use helmet, furthermore to get data of the impact of using or not using helmet in the accident. One of the way to get such data is from "Zebra Operation". Nowadays, the development of technology of Aerial Photo and geospatial data can be obtained from small format aerial photo. It can be obtained by the means of Unmanned Aerial Vehicle (UAV) with the attached camera on the UAV so that the geospatial data and motor riders without using helmet can be detected. Rider's behavior can be observed by using UAV or Drone. The aim of this paper is to(1) find the method of observation the travel behavior of riders without using helmet which can endanger other traveler's safety by using drone (2) find the method of finding the location of accident, type and cause of the accident as quick as possible by using drone. Finding of this paper is a reconstruction method of accident, geometric characteristics of the location, type and cause of the accident as quick as possible. Kesadaran penggunaan helm saat ini masih jauh dari harapan. Seringkali terlihat pengendara sepeda motor dan penumpang yang diboncengnya tidak menggunakan helm. Hal ini sangat membahayakan keselamatannya dan keselamatan banyak orang disekitarnya.Tidak mudah untuk menganalisis jumlah pengguna helm dan pelanggaran lalu lintas, apalagi untuk mengetahui dampak tidak menggunakan helm terhadap korban kecelakaan lalu lintas. Suatu cara termudah untuk mendapatkan data adalah memanfaatkan data dari operasi Zebra. Dengan perkembangan teknologi foto udara, perolehan data permukaan bumi dapat dilakukan dengan menggunakan foto udara format kecil. Foto udara format kecil diperoleh dengan bantuan wahana pesawat udara tanpa awak atau Unmanned Aerial Vehicle dengan meletakkan kamera pada pesawat tersebut sehingga dapat diperoleh data permukaan bumi sesuai dengan yang direncanakan. Perilaku pengendara yang tidak menggunakan helm dan mengabaikan keselamatan diamati dengan menggunakan drone.Tujuan kajian ini adalah untuk:(1) menghasilkan metode pengamatan perilaku pengendara yang tidak menggunakan helm dan yang menyebabkan kecelakaan atau mengabaikan keselamatandengan menggunakan drone,dan (2) menghasilkan metode untuk mendapatkan data kecelakaan, lokasi jenis, dan penyebab kecelakaan secepat mungkin dengan menggunakan drone. Temuan dari paper ini adalah metoda rekonstruksi kecelakaan, karakteristik geometris lokasi, jenis dan penyebab kecelakaan sesegera mungkin. 
540 |a Copyright (c) 2018 Journal of Indonesia Road Safety 
540 |a https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/14788 
546 |a eng 
655 7 |a info:eu-repo/semantics/article  |2 local 
655 7 |a info:eu-repo/semantics/publishedVersion  |2 local 
700 1 0 |a Chairuddin, Muhammad Taslim  |e author 
700 1 0 |a Octaviansyah, Decky  |e author 
700 1 0 |a Saribu, Lisbeth Dolok  |e author 
786 0 |n 2654-9794 
786 0 |n Journal of Indonesia Road Safety; Vol 1 No 3 (2018): Journal of Indonesia Road Safety; 147-156 
787 0 |n https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/14788/7584 
856 4 1 |u https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/14788/7584  |z Get Fulltext