ANALISIS PERUBAHAN KECEPATAN TERHADAP RISIKO KECELAKAAN LALU LINTAS

According to IRSMS or Integrated Road Safety Management System, mostly 37.78% of road accidents happened in road class II. In terms of road function, the most frequent accidents happened in Arterial road, which is 33.22%. Majority accidents 31.60% happened in the straight road. This study aims to an...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Автори: Buchari, Erika (Автор), Asmoro, Dwi (Автор), Putranto, Dinar Dwi Anugrah (Автор), Saribu, Lisbeth Dolok (Автор)
Формат: EJournal Article
Опубліковано: Traffic Accident Research Center, Indonesia Traffic Police Corps and University of Jember, 2019-08-31.
Предмети:
Онлайн доступ:Get Fulltext
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
LEADER 03783 am a22002533u 4500
001 JIRS_article_view_15027_7625
042 |a dc 
100 1 0 |a Buchari, Erika  |e author 
245 0 0 |a  ANALISIS PERUBAHAN KECEPATAN TERHADAP RISIKO KECELAKAAN LALU LINTAS 
260 |b Traffic Accident Research Center, Indonesia Traffic Police Corps and University of Jember,   |c 2019-08-31. 
500 |a https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/15027 
520 |a According to IRSMS or Integrated Road Safety Management System, mostly 37.78% of road accidents happened in road class II. In terms of road function, the most frequent accidents happened in Arterial road, which is 33.22%. Majority accidents 31.60% happened in the straight road. This study aims to analyze the motorcycle's speed, motorcyclist behavior in speeding, the effect of geometric road condition toward the speed. Some surveys having been done are road damage survey, traffic count survey, speed survey, and interview survey on motorist behavior. The results of the study are (1) The average speed of motorcyclists in  Jalan Noerdin Pandji on the direction of Bandara -Kenten is about 63.3 kph and the average speed on the direction of Kenten- Bandara 44.4 kph. (2) Motorist behavior in changing speed seems an anomaly attitude that they tend to increase the speed when approaching the intersection. Speeding behavior has many reasons for each motorist, such as faster reason, sleepy reason, and the increase of self-confidence (3). The effect of road geometric toward the speed of motorists is that the flat road condition can cause carelessness, and speeding up when approaching the intersection. Menurut data Integrated Road Safety Management System (IRSMS), kecelakaan menurut jenis kelas jalan yang terbanyak terjadi di jalan Kelas II,  yaitu 37.78% dan korban  kecelakaan menurut fungsi jalan yang terbanyak terjadi di jalan Arteri, yaiu 33.22%. Mayoritas kecelakaan 31,60% terjadi di jalan lurus. Tujuan penelitian adalah untuk,  menganalisis  kecepatan pengendara motor pada daerah kajian, perilaku pengendara dalam melakukan perubahan kecepatannya, menganalisis  pengaruh kondisi geometris jalan terhadap kecepatan pengendara. Survey yang dilakukan adalah survey kerusakan jalan, surveh perhitungan lalu lintas, survey kecepatan dan survey perilaku. Kesimpulan yang diperoleh adalah (1) Kecepatan pengendara motor pada daerah kajian menunjukkan bahwa kecepatan rata rata Jalan Nordin Pandji arah Bandara -Kenten 63.3 kph dan kecepatan rata rata arah Kenten- Bandara 44.4 kph. (2) Perilaku pengendara dalam melakukan perubahan kecepatannya terjadi anomali sikap pengendara motor, yaitu cenderung mempercepat kendaraan atau ngebut ketika memasuki simpang. Perilaku ngebut juga ternyata mempunyai banyak alasan bagi setiap pengendara motor antara lain, ingin cepat, supaya tidak ngantuk, supaya percaya diri (3) Pengaruh kondisi geometris jalan terhadap kecepatan pengendara, yaitu bahwa kondisi datar membuat pengendara tidak hati hati, ngebut pada saat melintasi simpang. 
540 |a Copyright (c) 2019 Journal of Indonesia Road Safety 
540 |a https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/15027 
546 |a eng 
655 7 |a info:eu-repo/semantics/article  |2 local 
655 7 |a info:eu-repo/semantics/publishedVersion  |2 local 
700 1 0 |a Asmoro, Dwi  |e author 
700 1 0 |a Putranto, Dinar Dwi Anugrah  |e author 
700 1 0 |a Saribu, Lisbeth Dolok  |e author 
786 0 |n 2654-9794 
786 0 |n Journal of Indonesia Road Safety; Vol 2 No 2 (2019): Journal of Indonesia Road Safety; 76-86 
787 0 |n https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/15027/7625 
856 4 1 |u https://jurnal.unej.ac.id/index.php/KORLANTAS-JIRS/article/view/15027/7625  |z Get Fulltext