"PENGARUH PENGGUNAAN BUKU TEKS TERHADAP KETERCAPAIAN KOMPETENSI INTI PADA PEMBELAJARAN IPS DALAM KURIKULUM 2013 DI SMPN KOTA BANDUNG"

This thesis is entitled "The Influence of Textbook Use to The Achievement of Student Core Competency in Learning Social Studies on 2013 Curriculum at Junior High School in Bandung City". Based on the field findings, First, teachers feel burdened by the 2013 curriculum. Second, textbook, th...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Priatna, Agi (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2016-08-15.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/2651/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:This thesis is entitled "The Influence of Textbook Use to The Achievement of Student Core Competency in Learning Social Studies on 2013 Curriculum at Junior High School in Bandung City". Based on the field findings, First, teachers feel burdened by the 2013 curriculum. Second, textbook, the teaching material for the junior secondary level of education has not been based on the approach of decision making and problem solving. The consequences of these, the aimof Social Studies has not been achieved, in which aims are to create student who are capable of making decision and becoming a good citizen. Third, the 2013 curriculum creates a core competency which is an outcome of learning process. The core competencies consist of spiritual competency, social attitude, knowledge, and skill. Therefore, media of textbook has to be applied properly for preparing student to be a good citizen, and achieving core competency as an outcome of learning process upon the 2013 curriculum. Textbook is a main reading material used by students in the school. By applying model analysis of SEM (Structural Equation Model), the obtained outcomes of this research are (1) this research illustrates the use of textbook for improving the achievement of core competencies. As shown from the feasibility aspects from the content, presentation, language, and graphics of the textbook. (2) The textbook has significant and positive influence on the core competencies in the amount of 26,58%, and 73,42% but also are influenced by other variables that are estimated necessarily to be considered for viewing achievement of students core competencies in Learning Social Studies on 2013 Curriculum at Bandung City.;-- Tesis ini mengambil judul "Pengaruh Penggunaan Buku Teks Terhadap Ketercapaian Kompetensi Inti Pada Pembelajaran IPS Dalam Kurikulum 2013 Di SMPN Kota Bandung". Berdasarkan temuan di lapangan, Pertama, para guru merasa terbebani dengan adanya kurikulum 2013 Kedua, buku teks sebagai salah satu bahan ajar pada tingkat pendidikan menengah pertama dirasa belum berdasarkan pada pengambilan keputusan dan pendekatan pemecahan masalah, sehingga tujuan dari IPS belum tercapai, dimana menciptakan peserta didik yang mampu memiliki kemampuan dalam mengambil keputusan dan menjadi warga negara yang baik. Ketiga, pada kurikulum 2013 lahirlah kompetensi inti yang menjadikan capaian dalam proses pembelajaran, kompetensi inti ini terdiri dari kompetensi spiritual, sikap sosial, pengetahuan, dan keterampilan. Dengan demikian, buku teks sebagai penunjang bagi guru untuk mempersiapkan peserta didik menjadi warga negara yang baik serta mencapai kompetensi inti sebagai capaian dalam pembelajaran IPS pada kurikulum 2013 harus digunakan dengan tepat, karena buku teks merupakan sumber bacaan utama yang digunakan peserta didik di sekolah. Dengan menggunakan analisis model SEM (Structural Equation Model). Hasil yang didapatkan dalam penelitian ini adalah (1) Penelitian ini memberikan gambaran penggunaan buku teks dalam meningkatkan ketercapaian kompetensi inti. Hal tersebut dapat ditinjau dari aspek kelayakan isi buku teks, penyajian buku teks, kebahasaan buku teks, dan kegrafikan buku teks. (2) Buku teks berpengaruh signifikan dan positif terhadap kompetensi inti sebesar 26,58% dan 73,42% dipengaruhi oleh variabel lain yang diperkirakan perlu dipertimbangkan dalam melihat ketercapaian kompetensi inti peserta didik dalam pembelajaran IPS pada kurikulum 2013 di Kota Bandung.
Item Description:http://repository.upi.edu/26051/1/T_IPS_1402159_Title.pdf
http://repository.upi.edu/26051/2/T_IPS_1402159_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/26051/3/T_IPS_1402159_Table_of_content.pdf
http://repository.upi.edu/26051/4/T_IPS_1402159_Chapter%201.pdf
http://repository.upi.edu/26051/5/T_IPS_1402159_Chapter%202.pdf
http://repository.upi.edu/26051/6/T_IPS_1402159_Chapter%203.pdf
http://repository.upi.edu/26051/7/T_IPS_1402159_Chapter%204.pdf
http://repository.upi.edu/26051/8/T_IPS_1402159_Chapter%205.pdf
http://repository.upi.edu/26051/9/T_IPS_1402159_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/26051/10/T_IPS_1402159_Appendix.pdf