STUDY ETHNOMATHEMATICS: PENGUNGKAPAN ASPEK-ASPEK MATEMATIKA PADA PENENTUAN HARI BAIK DALAM AKTIVITAS SEHARI-HARI MASYARAKAT ADAT PASEBAN CIGUGUR, KABUPATEN KUNINGAN DAN MASYARAKAT KAMPUNG ADAT CIKONDANG, KABUPATEN BANDUNG JAWA BARAT

This study is an attempt to show the relationship between culture and mathematics. Students' paradigm nowadays considers that Mathematics is an abstract concept; as a result they do not like the subject. In fact, indirectly within a culture or group. The aim of the study is to determine the exi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhafidin, Irfan (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2016-06-28.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/396/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03697 am a22003133u 4500
001 repoupi_30096
042 |a dc 
100 1 0 |a Muhafidin, Irfan  |e author 
245 0 0 |a STUDY ETHNOMATHEMATICS: PENGUNGKAPAN ASPEK-ASPEK MATEMATIKA PADA PENENTUAN HARI BAIK DALAM AKTIVITAS SEHARI-HARI MASYARAKAT ADAT PASEBAN CIGUGUR, KABUPATEN KUNINGAN DAN MASYARAKAT KAMPUNG ADAT CIKONDANG, KABUPATEN BANDUNG JAWA BARAT 
260 |c 2016-06-28. 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/1/S_MAT_1206067_Title.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/2/S_MAT_1206067_Abstract.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/3/S_MAT_1206067_Table_of_content.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/4/S_MAT_1206067_Chapter1.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/5/S_MAT_1206067_Chapter2.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/6/S_MAT_1206067_Chapter3.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/7/S_MAT_1206067_Chapter4.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/8/S_MAT_1206067_Chapter5.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/9/S_MAT_1206067_Bibliography.pdf 
500 |a http://repository.upi.edu/30096/10/S_MAT_1206067_Appendix.pdf 
520 |a This study is an attempt to show the relationship between culture and mathematics. Students' paradigm nowadays considers that Mathematics is an abstract concept; as a result they do not like the subject. In fact, indirectly within a culture or group. The aim of the study is to determine the existence of mathematical aspects in determining a good day of daily activities in indigenous societies of Paseban and Cikondang villages. This study uses a qualitative approach with ethnography method such as observation, interviews, documentation, and field notes. The research is conducted in two places namely Paseban Tri Panca Tunggal Cigugur Village, District Cigugur, Kuningan regency, West Java and Cikondang, Lamajang Village, District Pangalengan, Bandung regency, West Java. The results of the study show that there is the presence of mathematical aspects in determining good day of daily activities in indigenous societies of Paseban and Cikondang villages. This study recommends that mathematics is closely related to culture due to the existence of ethnomathematics. Penelitian ini merupakan upaya untuk memperlihatkan adanya keterkaitan antara budaya dan matematika. Paradigma siswa sekarang bahwa matematika merupakan konsep abstrak sehingga mengakibatkan tidak disukai siswa. Dalam kenyataannya, secara tidak langsung dalam suatu kebudayaan atau suatu kelompok. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui adanya aspek-aspek matematika pada penentuan hari baik aktivitas sehari-hari masyarakat adat Paseban dan masyarakat kampung adat Cikondang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode ethnography, yaitu observasi, wawancara, dokumentasi, dan catatan lapangan. Penelitian ini dilakukan di dua tempat yaitu Paseban Tri Panca Tunggal Desa Cigugur, Kecamatan Cigugur, Kabupaten Kuningan Jawa Barat dan Kampung Cikondang, Desa Lamajang, Kecamatan Pangalengan, Kabupaten Bandung Jawa Barat. Hasil penelitian menunjukkan adanya aspek-aspek matematika pada penentuan hari baik aktivitas sehari-hari masyarakat adat Paseban dan masyarakat kampung adat Cikondang. Penelitian ini memberikan rekomendasi bahwa matematika erat kaitannya dengan budaya karena adanya ethnomathematics. -------- 
546 |a en 
690 |a H Social Sciences (General) 
690 |a QA Mathematics 
655 7 |a Thesis  |2 local 
655 7 |a NonPeerReviewed  |2 local 
787 0 |n http://repository.upi.edu/30096/ 
787 0 |n http://repository.upi.edu 
856 4 1 |u http://repository.upi.edu/396/