PERMAINAN PISTON PADA KESENIAN TANJIDOR DI SANGGAR SINAR BETAWI JAKARTA TIMUR

This thesis entitled "Permainan Piston di kesenian Tanjidor di Sanggar Sinar Betawi Jakarta Timur". This research is based on the writer's concern about the extinct art of Tanjidor, and it is necessary to maintain the art of tradition in order to survive in the midst of modern art tha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Royhan, El Fikri (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2017-07-21.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/3339/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:This thesis entitled "Permainan Piston di kesenian Tanjidor di Sanggar Sinar Betawi Jakarta Timur". This research is based on the writer's concern about the extinct art of Tanjidor, and it is necessary to maintain the art of tradition in order to survive in the midst of modern art that developed in society. The problems discussed in this thesis are about the presentation of the Tanjior song structure at Sinar Betawi Studio in East Jakarta. First, the opening for the opening music. Second, the process, and third, conclusion to end a parade show. The function of the piston as a carrier of melody and Piston Technique ranging from Staccato articulation and intonation, driving factors and inhibiting the development of Tanjidor art, as well as the efforts of artists and the Jakarta city government in preserving Tanjidor art. The method used in this research is descriptive method by using qualitative approach. This method aims to describe the existing phenomena that take place in the present or past. This research does not manipulate and does not change the existing variables but describes the condition with what it is. The Tanjidor art performance is held if there is a parade, birthday or bridegroom.;---Skripsi ini berjudul "Permainan Piston pada kesenian Tanjidor di Sanggar Sinar Betawi Jakarta Timur". Penelitian ini bertolak dari kekhawatiran penulis terhadap kesenian Tanjidor yang hampir punah, untuk itu diperlukan upaya untuk mempertahankan seni tradisi tersebut agar tetap bertahan di tengah -tengah seni modern yang berkembang dalam masyarakat. Permasalahan yang dibahas dalam skripsi ini mengenai penyajian struktur lagu Tanjior pada Sanggar Sinar Betawi di Jakarta Timur pertama pembukaan untuk musik pembuka kedua proses dan ketiga penutup untuk mengakhiri sebuah pertunjukan arak-arakan. Fungsi piston itu sebagai pembawa melodi dan Teknik Piston mulai dari Staccato artikulas dan intonasi, factor pendorong dan penghambat perkembangan kesenian Tanjidor, serta upaya seniman dan pemerintah kota Jakarta dalam melestarikan kesenian Tanjidor. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Metode ini bertujuan untuk menggambarkan fenomena-fenomena yang ada yang berlangsung pada saat ini ataupun lampau. Penelitian ini tidak memanipulasi dan tidak merubah variabel yang ada akan tetapi menggambarkan kondisi dengan apa adanya.Pertunjukan kesenian tanjidor ini dilaksanakan jika ada pawai, ulang tahun atau ngarak pengantin.
Item Description:http://repository.upi.edu/30339/1/S_SMS_1106124_Title.pdf
http://repository.upi.edu/30339/2/S_SMS_1106124_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/30339/3/S_SMS_1106124_Table_of_content.pdf
http://repository.upi.edu/30339/4/S_SMS_1106124_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/30339/5/S_SMS_1106124_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/30339/6/S_SMS_1106124_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/30339/7/S_SMS_1106124_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/30339/8/S_SMS_1106124_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/30339/9/S_SMS_1106124_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/30339/10/S_SMS_1106124_Appendix.pdf