PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MEMORIZATION TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA : Studi Kuasi Eksperimen Pada Standar Kompetensi Pengantar Administrasi Perkantoran Kelas X Program Keahlian Administrasi Perkantoran Di Smk Pasundan 1 Cimahi

The problem in this research study is on student learning outcomes. Its Core is focused on one of the factors that influence student learning outcomes is a model of learning. The learning model selected was a model of MemorizationAs such, the subject matter revealed in this research is the influence...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kharisma, Gatra Sukma Cipta (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2017-10-30.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/32177/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:The problem in this research study is on student learning outcomes. Its Core is focused on one of the factors that influence student learning outcomes is a model of learning. The learning model selected was a model of MemorizationAs such, the subject matter revealed in this research is the influence of the learning model of Memorizationof student learning outcomes. This research consists of two variables: Memorization learning model (X) and student learning outcomes (Y). The method used in this research is the method of Quasi- Experiments, and the shape is selected quasi-experimental control group design Nonequivalenty. The technique of data collection by observation sheets, which are analyzed using normalized gain score calculation. And that the respondents in this research is class X AP 1 into an experimental group of 27 people and class X AP 2 being a control group of 29 people. Based on the research results, obtained information that (1) The results of the experimental group learning by using the Memorizationlearning model including classification into high, (2) The results of the control group learning using learning model advance organizer including classification into being. That is, schools can apply learning model Memorizationon competency standard using introduction of administrative office to improve student learning outcomes, (3) Memorizationlearning model significantly improve student learning outcomes in competency standard using introduction of administrative office class X in SMK Pasundan 1 Cimahi. This needs to be maintained and improved continually. This could be done with training or periodic assessments in SMK Pasundan 1 Cimahi for the teachers involved.------ Masalah yang menjadi kajian dalam penelitian ini adalah mengenai hasil belajar siswa. Inti kajiannya difokuskan pada salah satu faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa yaitu model pembelajaran. Model pembelajaran yang dipilih adalah model Memorization. Berdasarkan hal tersebut, pokok masalah yang diungkap dalam penelitian ini adalah sejauhmana pengaruh model pembelajaran Memorization terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini terdiri dari dua variabel yaitu model pembelajaran Memorization(X) dan hasil belajar siswa (Y). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Kuasi Eksperimen, dan bentuk kuasi eksperimen yang dipilih adalah Nonequivalenty Control Group Design. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan lembar observasi, yang dianalisis menggunakan perhitungan skor gain ternormalisasi. Dan yang menjadi responden dalam penelitian ini adalah kelas X AP 1 yang menjadi kelompok eksperimen berjumlah 27 orang dan kelas X AP 2 yang menjadi kelompok kontrol berjumlah 29 orang. Berdasarkan hasil penelitian, didapatkan informasi bahwa (1) Hasil belajar kelompok eksperimen dengan menggunakan model pembelajaran memorization termasuk kedalam klasifikasi tinggi, (2) Hasil belajar kelompok kontrol dengan menggunakan model pembelajaran Advance Organizer termasuk kedalam klasifikasi sedang. Artinya, sekolah dapat menerapkan model pembalajaran Memorization pada standar kompetensi pengantar administrasi perkantoran untuk meningkatkan hasil belajar siswa, (3) Model pembelajaran Memorization signifikan meningkatkan hasil belajar siswa pada standar kompetensi pengantar administrasi perkantoran kantor kelas X di SMK Pasundan 1 Cimahi. Hal tersebut sebaiknya perlu dipertahankan dan diupayakan terus peningkatannya. Adapun cara yang dapat ditempuh SMK Pasundan 1 Cimahi adalah dengan memberikan pelatihan ataupun penilaian secara berkala terhadap guru-guru yang bersangkutan.
Item Description:http://repository.upi.edu/32177/1/S_PKR_1205292_Title.pdf
http://repository.upi.edu/32177/2/S_PKR_1205292_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/32177/3/S_PKR_1205292_Table_of_content.pdf
http://repository.upi.edu/32177/4/S_PKR_1205292_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/32177/5/S_PKR_1205292_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/32177/6/S_PKR_1205292_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/32177/7/S_PKR_1205292_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/32177/8/S_PKR_1205292_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/32177/9/S_PKR_1205292_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/32177/10/S_PKR_1205292_Appendix.pdf