DESAIN DIDAKTIS PEMBELAJARAN PERSAMAAN GAS IDEAL BERDASARKAN ANALISIS HAMBATAN BELAJAR SISWA KELAS XI SMA

Learning is a process of student interaction with educators and learning resources in a learning environment. Not impossible if the three components are not going well it will arise learning obstacle experienced by students. One of the obstacles that often arise is the limited context of learners in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rahmatullah, Arif (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2017-08-25.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/32989/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Learning is a process of student interaction with educators and learning resources in a learning environment. Not impossible if the three components are not going well it will arise learning obstacle experienced by students. One of the obstacles that often arise is the limited context of learners in understanding a concept. So this research aims to identify the learning obstacle in ideal gas equation on the physics of eleventh grade students in high school. This design is done in three different classes, with assuming the students has the same capability. This research uses mix method. The identified obstacle in the ideal gas equation material is that students can't determine an isotherm equation, can't convert an isotherm equation into a graph, can't sequence the greatest pressure to the smallest pressure of an isobaric graph, and can't determine the ideal gas equation associated with mole and density. The result of this research is didactical design which is made as an alternative that able to overcome or partially obstacle study on ideal gas equation material with sequence are boyle's law, charles's law, gay-lusac's law and ideal gas equation.---- Pembelajaran adalah suatu proses interaksi siswa dengan pendidik dan sumber belajar pada suatu lingkungan belajar. Bukan hal yang tidak mungkin apabila ketiga komponen tidak berjalan dengan baik maka akan timbul hambatan belajar yang dialami oleh siswa. Adapun salah satu hambatan yang sering muncul salah satunya keterbatasan konteks peserta didik dalam memahami suatu konsep. Maka penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi hambatan belajar (learning obstacle) materi persamaan gas ideal pada pembelajaran fisika SMA kelas XI. Desain ini dilakukan pada tiga kelas yang berbeda, dengan asumsi memiliki kemampuan yang sama. Penelitian ini menggunakan metode mix method. Hambatan yang teridentifikasi pada materi persamaan gas ideal adalah siswa tidak dapat menentukan persamaan isotermik, tidak dapat mengkonversi persamaan isotermik ke dalam sebuah grafik, tidak dapat mengurutkan tekanan terbesar ke tekanan terkecil dari sebuah grafik isobarik, serta tidak dapat menentukan persamaan gas ideal yang berkaitan dengan mol dan rapat jenis. Hasil dari penelitian ini berupa desain didaktis yang dibuat sebagai alternatif yang mampu mengatasi sebagian atau seluruhnya hambatan belajar pada materi persamaan gas ideal dengan urutan konsep hukum boyle, hukum charles, hukum gay lusac dan persamaan gas ideal.
Item Description:http://repository.upi.edu/32989/1/S_FIS_1301432_Title.pdf
http://repository.upi.edu/32989/2/S_FIS_1301432_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/32989/3/S_FIS_1301432_Table_of_content.pdf
http://repository.upi.edu/32989/4/S_FIS_1301432_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/32989/5/S_FIS_1301432_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/32989/6/S_FIS_1301432_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/32989/7/S_FIS_1301432_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/32989/8/S_FIS_1301432_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/32989/9/S_FIS_1301432_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/32989/10/S_FIS_1301432_Appendix.pdf