IMPLEMENTASI LITERASI INFORMASI PADA PEMBELAJARAN IPS DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN PENGAMBILAN KEPUTUSAN SISWA : Studi Kasus di SMPN 4 Malang

This research is based on the importance of information literacy for social learning in improving students' decision making skill. Decision making skill in social learning is a skill needed for students to participate in their social life. For that reason, this research tries to study the imple...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ningsih, _ (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2017-08-31.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/33283/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:This research is based on the importance of information literacy for social learning in improving students' decision making skill. Decision making skill in social learning is a skill needed for students to participate in their social life. For that reason, this research tries to study the implementation of information literacy for social learning in improving students' decision making skill at SMPN 4 Malang as a school which applies school literacy movement, and applies information literacy in learning process. For more detail, this research aims to: 1) describe how implementation of information literacy for social learning in improving students' decision making skill is planned; 2) describe how teachers implement information literacy for social learning in improving students' decision making skill; 3) describe students' decision making skill in social learning; 4) know implementation of information literacy for social learning in improving students' decision making at SMPN 4 Malang supporting factors and obstacles. Design research used in this research is qualitative approach with case study method. Techniques of data collection used are observation, interview, and documents analysis. The data is analyzed by data reduction, conclusion serving and collection. Validity test is tested by using credibility test, transferability test, dependability test, and conformability test. The result of the study shows that the implementation of information literacy for social learning in improving students' decision making skill planning is arranged in lesson plan 2013 curriculum. Teachers' efforts in implementing information literacy for social learning in improving students' decision making skill as showed in learning process that students always find information, collect information, choose information and present information result based on valid information resources. Decision making skills can be seen based task making. Supporting factors and obstacle in information literacy for social learning in the implementation of information literacy for improving students' decision making skill are infrastructures, teachers, books, and internets. Meanwhile, what matter are the incomplete book and infrastructure and the use of internet that has not been maximized.---- Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan siswa. Keterampilan pengambilan keputusan dalam pembelajaran IPS merupakan keterampilan yang dibutuhkan oleh siswa untuk berpartisipasi dalam kehidupan sosialnya. Maka dari itu penelitian ini berusaha untuk mengkaji mengenai implementasi literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan siswa di SMPN 4 Malang sebagai sekolah yang menerapkan gerakan literasi sekolah, dan menerapkan literasi informasi pada proses pembelajaran. Secara lebih rinci penelitian ini bertujuan untuk: 1) mendeskripsikan bagaiamana perencanaan mengenai implementasi literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan siswa; 2) mendeskripsikan bagaiamana upaya guru dalam mengimplementasikan literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan siswa; 3) mendeskripsikan keterampilan pengambilan keputusan siswa dalam pembelajaran IPS; 4) mengetahui faktor pendukung dan penghambat implementasi literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan siswa di SMPN 4 Malang. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan studi dokumentasi. Analasis data dengan reduksi data, penyajian dan penarikan kesimpulan. Uji keabsahan yaitu uji kredibilitas, transferabilitas, dependabilitas dan konfirmabilitas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, perencanaan implementasi literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan tersusun dalam RPP kurikulum 2013. Upaya guru dalam mengimplementasikan literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan peserta didik sebagaimana tergambar pada proses pembelajaran yaitu peserta didik melakukan kegiatan mencari informasi, mengumpulkan informasi, memilih informasi, dan mempresentasikan hasil berbasis pada sumber-sumber informasi yang tersedia dan valid. Keterampilan pengambilan keputusan yaitu dapat dilihat pengerjaan tugas. Faktor pendukung dan penghambat implememtasi literasi informasi pada pembelajaran IPS dalam meningkatkan keterampilan pengambilan keputusan peserta didik, yang mendukung yaitu sarana prasarana, guru, buku, dan internet. Sedangkan yang menjadi kendala yaitu sarana prasarana, buku dan internet masih kurang lengkap dan kurang maksimal dalam penggunaannya.
Item Description:http://repository.upi.edu/33283/1/T_IPS_1502589_Title.pdf
http://repository.upi.edu/33283/2/T_IPS_1502589_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/33283/3/T_IPS_1502589_Table_of_content.pdf
http://repository.upi.edu/33283/4/T_IPS_1502589_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/33283/5/T_IPS_1502589_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/33283/6/T_IPS_1502589_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/33283/7/T_IPS_1502589_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/33283/8/T_IPS_1502589_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/33283/9/T_IPS_1502589_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/33283/10/T_IPS_1502589_Appendix.pdf