PENGGUNAAN TEKNIK STORYTELLING MODEL PICTURE TO PICTURE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA JEPANG SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS

Salah satu keterampilan berbahasa yang harus dikuasai adalah keterampilan berbicara. Namun masalah yang sering ditemukan dalam pembelajaran bahasa Jepang adalah penguasaan kosakata yang sedikit dan kurangnya frekuensi drill atau latihan berbicara di kelas menggunakan bahasa Jepang. Hal tersebut dika...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Devy Ramputi, - (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2018-07-18.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/36569/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Salah satu keterampilan berbahasa yang harus dikuasai adalah keterampilan berbicara. Namun masalah yang sering ditemukan dalam pembelajaran bahasa Jepang adalah penguasaan kosakata yang sedikit dan kurangnya frekuensi drill atau latihan berbicara di kelas menggunakan bahasa Jepang. Hal tersebut dikarenakan kurangnya latihan pada keterampilan berbicara. Oleh karena itu, peneliti memilih teknik pembelajaran Storytelling model Picture to Picture untuk meningkatkan keterampilan siswa dalam berbicara bahasa Jepang.. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh diterapkannya teknik Storytelling model Picture to Picture terhadap pembelajaran berbicara bahasa Jepang dan untuk mengetahui tanggapan siswa mengenai penerapan teknik Storytelling model Picture to Picture dalam pembelajaran berbicara bahasa Jepang. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif menggunakan metode eksperimen murni dengan sampel siswa kelas XI IPA 4 SMA Negeri 5 Cimahi. Berdasarkan analisis data pre-test siswa kelas eksperimen sebelum diterapkannya teknik Storytelling model Picture to Picture dapat diketahui bahwa kemampuan berbicara bahasa Jepang siswa dalam kategori rendah. Adapun setelah diterapkan teknik Storytelling model Picture to Picture, rata-rata nilai post-test kelas eksperimen mengalami peningkatan. Dengan kata lain, dapat disimpulkan bahwa teknik Storytelling model Picture to Picture dalam pembelajaran berbicara bahasa Jepang itu efektif.;--One of the language skills to be mastered is speaking skills. But the problem that is often found in learning Japanese language is that few vocabulary mastery and lack of drill frequency or speaking practice in the classroom using Japanese. This is due to a lack of practice on speech skills. Therefore, the researcher choose Storytelling techniques with Picture to Picture model to improve the students's skill in speaking Japanese language. This research aims to know the influence of Storytelling techniques with Picture to Picture model on learning to speak Japanese and to know the student's response about the application of Storytelling techniques with Picture to Picture model in learning to speak Japanese. This research is a quantitative research with pure experiment method with sample of student of class XI IPA 4 SMA Negeri 5 Cimahi. Based on the analysis of pre-test data of experimental class students before the implementation of Storytelling techniques with Picture to Picture model can be seen that the ability to speak Japanese students in the low category. As after applying the Storytelling techniques with Picture to Picture model, the average post-test grade of the experimental experiment has increased. In addition, based on comparative statistical calculations, it can be concluded that there are significant differences in results regarding the ability to speak Japanese between classes applied Storytelling techniques with Picture to Picture model with a class that is not applied Storytelling techniques with Picture to Picture model in learning to speak Japanese.;--言語能力では一つ把握すべき能力は話す能力である。しかし、日本語を勉 強する時よく見られる問題は、学習者が日本語を話すと言葉の習熟が持っ ていないことが多いということが分かった。これは、話す能力の練習が不 足である。そのため、研究者は、日本語の話す能力を向上させるために、 Picture to Picture のストーリーテリング技法を選択とした。本研究では、 Picture to Picture のストーリーテリング技法の活用によって日本語を話す ことに及ぼす影響を明らかにし、学生の反応を知ることを目的とする。本 研究は、Cimahi における第五国立高等学校のIPA 4 の学生サンプルを使用 し純粋な実験方法による定量的研究である。データ分析によると、実験ク ラスの学生は、実験の前に、事前テストの平均的が低かったが実験の後は、 事後テスト平均点は高くなった。加えて、比較統計計算に基づき、、日本 語を話す能力に関する結果に有意差があると結論付けることができる。つ まり、Picture to Picture のストーリテリングの活用することによって、効 果があると明らかになった。
Item Description:http://repository.upi.edu/36569/1/S_JEP_1406499_Title.pdf
http://repository.upi.edu/36569/2/S_JEP_1406499_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/36569/3/S_JEP_1406499_Table_of_Content.pdf
http://repository.upi.edu/36569/4/S_JEP_1406499_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/36569/5/S_JEP_1406499_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/36569/6/S_JEP_1406499_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/36569/7/S_JEP_1406499_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/36569/8/S_JEP_1406499_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/36569/9/S_JEP_1406499_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/36569/10/S_JEP_1406499_Appendix1.pdf
http://repository.upi.edu/36569/11/S_JEP_1406499_Appendix2.pdf