AJÉN BUDAYA DINA KASENIAN RONGGÉNG TAYUB KALÉRAN DI DÉSA MEKARSARI KECAMATAN TAMBAKSARI KABUPATÉN CIAMIS PIKEUN BAHAN PANGAJARAN MACA DI SMA KELAS XII

Kasang tukang ieu panalungtikan nyaéta kurangna pangaweruh masarakat kana kasenian Ronggéng Tayub Kaléran nu aya di Désa Mekarsari Kecamatan Tambaksari Kabupatén Ciamis. Tujuan diayakeunana ieu panalungtikan pikeun ngaguar ngeunaan: 1) sajarah katut kamekaran kasenian Ronggéng Tayub Kaléran;...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aep Saefurrohman, - (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2019-09-06.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/4348/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kasang tukang ieu panalungtikan nyaéta kurangna pangaweruh masarakat kana kasenian Ronggéng Tayub Kaléran nu aya di Désa Mekarsari Kecamatan Tambaksari Kabupatén Ciamis. Tujuan diayakeunana ieu panalungtikan pikeun ngaguar ngeunaan: 1) sajarah katut kamekaran kasenian Ronggéng Tayub Kaléran; 2) prak-prakan kasenian Ronggéng Tayub Kaléran; 3) ajén budaya nu nyampak dina kasenian Ronggéng Tayub Kaléran; 4) larapna kasenian Ronggéng Tayub Kaléran pikeun bahan pangajaran maca di SMA kelas XII. Métode nu digunakeun dina ieu panalungtikan nyaéta métode déskriptif analitis pamarekan kualitatif. Téhnik nu digunakeun nyaéta téhnik obsérvasi, wawancara, jeung dokuméntasi. Sumber data panalungtikan ngawengku tilu hal, nyaéta jalma (person), tempat (place), jeung keretas (paper). Hasil ieu panalungtikan kapaluruh yén kasenian Ronggéng Tayub Kaléran mangrupa seni hiburan masarakat dina widang tari nu hirup tur mekar di wilayah Ciamis Kalér, sarta miboga ciri has pola pertunjukan gerakan pasangan antara ronggéng jeung nu ngibing lalaki. Prak-prakanana ngawengku tilu tahapan, nyaéta pra pintonan (tatahar waditra gamelan, nyadiakeun sasajén, kagiatan dzikir, tatalu, pamapag), prungna pintonan (lagu bubuka, ibing lulugu, tayuban, ibing tambahan, lagu panutup), jeung pasca pintonan. Ajén budaya anu nyangkaruk dina kasenian Ronggéng Tayub Kaléran, nyaéta: 1) hakékat hirup sangkan daék usaha jeung ihtiar pikeun ngahasilkeun kahirupan anu leuwih hadé; 2) hakékat karya nuduhkeun yén kasenian Ronggéng Tayub Kaléran mangrupa hasil karya masarakat Ciamis Kalér; 3) hakékat kalungguhan manusa dina ruang jeung waktu katitén yén kasenian Ronggéng Tayub Kaléran ilaharna dipintonkeun peuting; 4) hakékat hubungan manusa jeung alam sabudeureunana nuduhkeun yén manusa téh mibanda darajat anu leuwih luhur sarta leuwih mulya batan mahluk séjénna; sarta 5) hakékat hubungan manusa jeung sasama nuduhkeun yén jalma téh papada silih mikabutuh dina ngalakonan kahirupanana. Kacindekkan tina ieu panalungtikan nyaéta ajén-inajén nu nyangkaruk dina kasenian Ronggéng Tayub Kaléran téh bisa dijadikeun cecekelan pikeun masarakat dina ngalakonan kahirupan sapopoé.; Masalah dalam penelitian ini adalah kurangnya pengetahuan masyarakat terhadap kesenian Ronggeng Tayub Kaleran yang berada di Desa Mekarsari Kecamatan Tambaksari Kabupaten Ciamis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) sejarah dan perkembangan kesenian Ronggeng Tayub Kaleran; 2) proses pertunjukan kesenian Ronggeng Tayub Kaleran; 3) nilai budaya yang terdapat dalam kesenian Ronggeng Tayub Kaleran, dan 4) penerapan kesenian Ronggeng Tayub Kaleran untuk bahan pembelajaran membaca di SMA kelas XII. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif analitis dengan pendekatan kualitatif. Teknik yang digunakan yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Sumber data penelitian terdiri atas orang (person), tempat (place), dan kertas (paper). Hasil penelitian yang diperoleh adalah kasenian Ronggeng Tayub Kaleran merupakan seni hiburan masyarakat dalam bidang tari yang hidup dan berkembang di Ciamis Utara, serta mempunyai ciri khas pola pertunjukan gerakan pasangan antara ronggeng dan penari laki-laki. Proses pertunjukan terdiri dari tiga bagian, yaitu pra pertunjukan (menyiapkan alat musik gamelan, menyediakan sesajen, kegiatan zikir, tatalu, dan sambutan), berlangsungnya pertunjukan (lagu pembuka, ibing lulugu, tayuban, ibing tambahan, dan lagu penutup), serta pasca pertunjukan. Nilai budaya yang terdapat dalam kesenian Ronggeng Tayub Kaleran, yaitu: 1) hakikat hidup yang mengajarkan agar mau berusaha dan berikhtiar untuk kehidupan yang lebih baik; 2) hakikat karya yang menunjukan bahwa kesenian Ronggeng Tayub Kaleran merupakan hasil karya masyarakat Ciamis Utara; 3) hakikat kedudukan manusia dalam ruang dan waktu yang menunjukan bahwa kasenian Ronggeng Tayub Kaleran dipergelarkan pada malam hari; 4) hakikat hubungan manusia dengan alam sekitarnya yang menunjukan bahwa manusia adalah makhluk yang lebih mulia daripada makhluk yang lainnya; serta 5) hakikat hubungan manusa dengan sesamanya, yang menunjukan bahwa manusia itu saling membutuhkan dalam menjalankan kehidupannya. Kesimpulan dari penelitian ini adalah nilai-nilai budaya yang terdapat dalam kesenian Ronggeng Tayub Kaleran dapat dijadikan pedoman bagi masyarakat dalam menjalankan aktivitas sehari-hari.; The background problem of this research is the lack of public knowledge about Ronggeng Tayub Kaleran in Mekarsari village, Tambaksari, Ciamis. The purpose of this study is to find out: 1) the history and the development of Ronggeng Tayub Kaleran; 2) the process of performing Ronggeng Tayub Kaleran; 3) the cultural values contained in Ronggeng Tayub Kaleran; and 4) the aplication of Ronggeng Tayub Kaleran in reading learning materials for third year of high school student. This study uses a qualitative descriptive-analytical method. The techniques used in this study are observation, interview, and documentation. The sources of the data are person, place, and paper. From this study, it is found that Ronggeng Tayub Kaleran is a community art in the field of dance which developed in North Ciamis and has a characteristic of a pair movement pattern between ronggeng and the male dancers. The performance process consisted of three parts namely the pre-performance (preparing the gamelan instruments, providing sesajen, zikir, tatalu, and opening remarks), the performance (opening songs, ibing lulugu, tayuban, additional ibing, and the closing songs), and the post-performance. The cultural values contained in Ronggeng Tayub Kaleran, are: 1) the nature of life, which teaches that humans need to work hard to gain a better life; 2) the nature of the work, which shows that Ronggeng Tayub Kaleran is the work of art of the North Ciamis community; 3) the nature of human position in space and time, which shows that Ronggeng Tayub Kaleran is held at night; 4) the nature of human relations with the environment, which shows that humans are nobler than any other creatures and the duty of a human is to preserve and protect nature; and 5) the nature of human relations with each other, which shows that humans need each other in carrying out their lives. In conclusion, the presence of the cultural values in Ronggeng Tayub Kaleran can be used as a guideline for the community in carrying out their daily activities.
Item Description:http://repository.upi.edu/40348/1/S_BD_1500829_Title.pdf
http://repository.upi.edu/40348/2/S_BD_1500829_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/40348/3/S_BD_1500829_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/40348/4/S_BD_1500829_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/40348/5/S_BD_1500829_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/40348/6/S_BD_1500829_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/40348/7/S_BD_1500829_Appendix.pdf