ANALISIS MONTASE SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) elemen montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (2) proses montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (3) tema montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (4) komposisi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fristy Herliyana Nispi, - (Author)
Format: Academic Paper
Published: 2018-08-23.
Subjects:
Online Access:http://repository.upi.edu/4666/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) elemen montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (2) proses montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (3) tema montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (4) komposisi montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013 (5) Proporsi montase siswa kelas IV Sekolah Dasar dalam implementasi kurikulum 2013. Subjek penelitian ini adalah kelas IV SDN 001 Merdeka yang berjumlah 31 siswa. Latar belakang penelitian ini banyaknya buku dan majalah yang tak terpakai di perpustakaan sekolah serta pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya yang kurang diterapkan berdasarkan pembelajaran pada kurikulum 2013. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif berdasarkan sumber data (1) observasi (2) studi dokumentasi dan (3) studi literatur. Hasil penelitian ini adalah (1) elemen montase siswa kelas IV yang banyak di pilih siswa mengenai makhluk hidup manusia, hewan dan tumbuhan yang bersumber dari majalah anak; (2) siswa antusias dalam proses pembentukkan montase, namun ada juga yang kurang, kebanyakan siswa menggunting membentuk persegi panjang dan tidak teratur, namun ada juga yang menggunting berdasarkan garis tepi, dalam proses penempelan siswa kurang menyatukan antara elemen satu dengan yang lainnya, sehingga karya terlihat menyebar (3) tema montase yang menjadi acuan siswa dalam berkarya adalah tema kekayaan sumber daya hayati (4) komposisi yang dominan dalam hasil montase siswa merupakan komposisi asimetris (5) proporsi yang dominan dalam hasil montase siswa merupakan proporsi yang kurang sesuai kenyataan.;--- The reserch purpose is (1) the elements of montage fourth grade students of elementary schools in curriculum implementation in 2013 (2) the process of montage of fourth grade students of elementary schools in the implementation of the curriculum in 2013 (3) montage theme Elementary School fourth grade students in curriculum implementation in 2013 (4) the composition of the montage of the fourth grade students in the elementary school curriculum implementation in 2013 (5) proportion montage Elementary School fourth grade students in curriculum implementation, 2013. the subjects were grade IV SDN 001 Merdeka totaling 31 students. The background of the reserch is to many books and magazines unused in the school library and learning Cultural Arts and crafts are less applied based learning in the curriculum of 2013. The method are used in this research is descriptive qualitative method based on data sources (1) Observation (2) study documentation and (3) the study of literature. The results of this study were (1) the elements of montage that many fourth grade students at select students on human living beings, animals and plants sourced from Child magazine; (2) The students enthusiastically in the process of formation of a montage, but there is also less, most students cut out to form a rectangular and irregular, but some are cut by borders, in the process of attachment of students less unite elements from one another, so that the work seen spread (3) the montage theme is the reference of students in the work is the theme of the wealth of biological resources (4) the dominant composition results in an asymmetrical composition student montage (5) a dominant proportion of students montage result is a less proportion to reality.
Item Description:http://repository.upi.edu/40666/1/S_PGSD_1405371_Title.pdf
http://repository.upi.edu/40666/2/S_PGSD_1405371_Abstract.pdf
http://repository.upi.edu/40666/3/S_PGSD_1405371_Table_Of_Content.pdf
http://repository.upi.edu/40666/4/S_PGSD_1405371_Chapter1.pdf
http://repository.upi.edu/40666/5/S_PGSD_1405371_Chapter2.pdf
http://repository.upi.edu/40666/6/S_PGSD_1405371_Chapter3.pdf
http://repository.upi.edu/40666/7/S_PGSD_1405371_Chapter4.pdf
http://repository.upi.edu/40666/8/S_PGSD_1405371_Chapter5.pdf
http://repository.upi.edu/40666/9/S_PGSD_1405371_Bibliography.pdf
http://repository.upi.edu/40666/10/S_PGSD_1405371_Appendix.pdf